Alm media er et uavhengig forlag som skreddersyr et opplegg som passer deg og din bok.
FORDELER OG ULEMPER
Fordelen med å gi ut bok på Alm media er at du selv får ta alle viktige avgjørelser. Ulempene er at du må ta hele regningen, og at du i tillegg får det meste av jobben med å markedsføre og selge boka. Til gjengjeld beholder du alle rettighetene – og alle salgsinntekter, unntatt noen prosenter av det som eventuelt selges via forlaget.
Du bestemmer selv om boka skal være liten eller stor, i farger eller i sort-hvitt, innbundet eller heftet, med eller uten innbrett, trykket på tynt eller tykt papir, og om du skal trykke opp 10, 50 eller 1000 eksemplarer.
Alm media har ikke “bokpakker”, ganske enkelt fordi hvert bokprosjekt er unikt og fortjener sin egen “pakke”. Men hvis du ikke vil, kan, orker å ta stilling til alt som har med format, papirkvalitet osv. å gjøre, så kan du selvfølgelig overlate det til forlaget.
KOSTNADER OG INNTEKTER
Forlaget tar kun betalt for produksjonen av boka og eventuelt annet arbeid, som markedsføring, salg og distribusjon. Salget vil avhenge mye av din egen innsats. Boka blir ikke vurdert av Kulturrådet for innkjøpsordningen med mindre du selv søker. Du kan lese mer om innkjøpsordningen her. Det er viktig at du tenker gjennom hvilke salgskanaler du kan benytte deg av, og hvordan du kan markedsføre boka. Det kan også være lurt å undersøke mulighetene for prosjektstøtte, stipender og sponsing.
For at Alm media skal kunne gi deg et pristilbud, er det fint om du sender informasjon om: Antall bøker, format, omtrentlig sidetall, om det skal være bilder eller bare tekst, farger eller svart-hvitt, og eventuelt om det er dokumenter som skal skannes inn. I tillegg må du velge om du vil ha hard eller myk innbinding, eventuelt myk innbinding med innbrett. Hard innbinding koster mer enn myk, og farger er dyrere enn svart-hvitt.
NB! Send ikke inn manuskripter for vurdering. Forlaget er et egenbokforlag og vil ikke påta seg en slik oppgave.
Ved å registrere boka i Bokbasen blir den søkbar for bokhandlere og biblioteker, som enkelt kan legge inn bestilling. Boka vil også automatisk bli lagt ut i enkelte nettbokhandlere hvis den registreres i Bokbasen.
PROSESSEN
Hvordan prosessen vil arte seg, kommer an på forskjellige ting, men den starter i hvert fall med at du har en idé og tar kontakt. Et typisk forløp vil i grove trekk kunne arte seg slik:
- Vi snakker sammen om format, design, kostnader, osv.
- Du leverer tekst og eventuelle andre dokumenter, f.eks. bilder.
- Og et eller annet sted her omkring skriver vi kontrakt.
- Forslag til design utarbeides.
- Du får en pdf-fil, slik at du kan sjekke at alt er ok.
- Eventuelle endringer føres inn, og du får ny pdf-fil.
- Når alt er klart, sendes boka i trykken, og det er ganske så nervepirrende, men oftest går det bra (prøvetrykk først anbefales).
Redaksjonell gjennomgang, språkvask og korrektur tilbys hvis du har behov for det. Se mer om ISBN og trykking.
Og så en dag … når pappeskene med ferdig trykte bøker ankommer, begynner en ny fase, med kanskje uvante og uventede oppgaver. Da gjelder det å være forberedt. For noen vil det falle lett å selge inn boka til bokhandlere, biblioteker og aktuelle målgrupper, kontakte medier for omtale og intervju, blogge og tvitre om boka, kanskje delta på ulike arrangementer. For andre kan dette oppleves som et forferdelig mas. Det er antagelig mye som er lettere å selge enn bøker, og vanskeligst er det kanskje å selge sin egen bok.
Det er etter hvert mange som har gitt ut bok for egen regning og risiko. På nettet kan du finne artikler, blogginnlegg osv. om egenpublisering. Det er greit å være realitetsorientert med hensyn til inntjeningsmuligheter, egen innsats, ære og berømmelse, men det er heller ingen grunn til å la seg stanse av høflige avslag fra de store og etablerte hvis du ikke synes ulempene ved egenpublisering er for avskrekkende.